Mi újság az Oscar-selfie ügyében?

11 Már

Megvolt az idei Oscar-gála is, immár a 86, mely a közösségi média őrjöngésének jegyében telt. Csak jutalmazni nem elég, ki is kell szolgálni a tévés és az internetes közönséget. Így válnak a gála járulékos jelenségei, mint a pizzakihordás sztároknak, Jennifer Lawrence műesése, az Oscar narratívává duzzadó DiCaprio-kérdés, és a Világ Legjobb Fotójának kikiáltott selfie az esemény fő attrakciójává. Az idei Oscar jelzi: puritán Hollywood felveszi a tempót a közösségi média hipergyors sztrádáján.

Írta: Galló Gergely

KépNagy számok Törvénye

Idén a Samsung csinálta meg a maga mini-Oscarját egy sztárhalmozó selfie keretében, az a Samsung, mely első számú trendfelelőse a social mediának, s egyben támogatója volt a 86. Oscar-gálának is. Így a selfie poén nemhogy kihagyhatatlan ziccer, kötelező kör volt az álomgyáriaknak. Az Oscar selfie, mely megosztása pillanatában a Világ Legjobb Fotója (Best Photo Ever) címkét kapta, negyven perc alatt rekordot döntött tweetelésben (a Barack Obama újraválasztásakor készült selfie-t szorította le a trónról, azt a képet 778 801-en tweetelték), és néhány nap leforgása alatt elérte a hárommilliót. A látszólag ad hoc cirkuszi mutatvány tehát jókor, jó helyen exponált product placemant volt. Ezt csak tetézte, hogy Ellen DeGeneres Samsung Galaxyval készítette a képet, míg a Twitteren egy iPhone-nal osztotta. Persze a közhely már ismert: a balhé a legjobb marketing. Ahogy a közösségi média megosztásra, lájkolásra épülő intézménye a marketing vadászterületévé vált, úgy váltak a primitív selfie-k, az imidzskultúra népszerű termékeivé. De mi is a selfie valójában?

A terminust Jim Karuse fotós alkotta meg 2005-ben. 2012-ben a Time magazin felmérése szerint már a tíz legtöbbet használt szlengszó között van. 2013-ra az Oxford English Dictionary kimutatása szerint a selfie az Év Szava, nem is csoda, ha a cégek marketingstratégiájukat manapság rendre az önkép tematika köré szervezik. Legjobb példa talán a Turkish Airlines nemrég futott reklámja: Kobe Bryant és Lionel Messi világkörüli selfie háborút vív egymással. Sportolóink a legextrémebb helyzeteket keresik, hogy ezzel valami még kreatívabbra ösztönözzék a másikat. Ez azonban aligha lehet teljes egy megbízható légitársaság nélkül, tanulság: a képeknek minél gyorsabban el kell készülniük, hogy megosztásra kerülhessenek. A gyorsaság, az internet dinamikája felülír mindent: az utazás, az idegen kultúrák szakrális helyszínei csupán a két vágókép közti hátteret adják. Egy kiüresedett hátteret. A digitálisan beillesztett háttérképek a pózolás hátterének felcserélhetőségét jelzik, miközben sztárja nem a világot szemléli, a sztár a kamerába grimaszol. Ahogy a török légitársaság reklámja is bizonyítja, a selfie, a piaci versengés szinonimájává lesz.

A legjobb fotó kategória nyertese nem más, mint…

A 2014-es év a selfie verseny éve. És azt hiszem múlt vasárnap győztest hirdethettünk. Best Photo Ever, írja DeGeneres a kép alá, amit az Oscar-gálán kapott el. De valóban rászolgált erre a címkére? Igen, hiszen a Legjobb Fotó jelentését nem valami absztrakt esztétikai funkcióból nyeri, a képnek valódi értéke van: egy tucat Oscar-díj, számtalan jelölés, és az ezzel járó milliós gázsik. A Best Photo Ever magából az ábrázolás tárgyából, a hollywoodi panteon fizikai értékéből (díjak, gázsik, bulvárárfolyam) veszi föl jelentését. E tekintetben valóban a Best Photo Everről beszélhetünk. Versenytársa nemigen akadhatna. A nyugati kultúrkör legrajongottabb gáláján elkészíteni a sztárfotót sokszorosan hatványozott hendikep. De van-e a selfie-nek valami önmagán kívüli jelentése?

Azért érthető és retweetelhető az Oscar selfie, mert a jelentése az abszolút nulla körül gravitál, a képen megjelenő sztárhalmozás a jelentések senkiföldjére vezet. A megjelenített sztár belevész a tömeg textúrájába, hogy valami ipari vagánykodást igazoljon: sok sztárt termeltünk egy fotóra, és ha Bradley (Bradley Cooper) karja hosszabb lett volna, még többen lettünk volna. Egyedül az fűzi őket egy képre, hogy mindannyian Hollywoodland kabalái, és a fotó készültekor Ellen DeGeneres közelében ólálkodtak. Semmi több. Amúgy felcserélhetők. Julia Roberts helyett állhatna Cate Blanchett, Kevin Spacey helyett Harrison Ford, és így tovább. A bámészkodó néző bulvárigényei ezzel a szortírozással is megelégszenek – talán csak DiCaprio lemaradása adhat okot némi összeesküvésre -, a lényeg, hogy elámuljunk Hollywood nagyságán: amott a tengerentúlon a híresség is nagy kanállal fogyasztható, és cuki, akár egy tenyérből etethető Walt Disney mókus. Felemás médiamosolya az áttetszőség illúziójával kecsegtet, mintha ismernénk őt. Mosolya ne tévesszen meg minket, csupán hivatali pillanatnyisága okozza. Az információs társadalom teljesítménykényszere már csak hab a tortán: a leggyorsabban, legtöbbet megosztott selfie. A Best Photo Ever alapjaiban kérdőjelezi meg a műfaj további létjogosultságát, hiszen precedens áll előttünk: megfelelő körülmények között negyven perc is elegendő egy rekord megdöntéséhez, talán már a következő Oscaron vagy előbb. Ha azonban lesz fotó, ami megelőzi a DeGeneres által készített Oscar selfie-t, többé nem lehet versengeni a legjobb selfie díjáért, hiszen a legjobb már elkészültetett. A hype, a momentum ellángolt, mint a szalmaszál. A fotók árfolyamán jelenleg kegyetlen és egyenlőtlen küzdelem folyik. Egyik oldalon ott a celeb, a megjelenített sztár pszeudo-személyiségének aranyfedezetével, a másikon az örök ismeretlenség magánya.

Tükröm, tükröm

Képépítés, testrombolás árán: a valódi testnek el kell pusztulnia, hogy egy másik valóságban mint kép megjelenhessen. Erre a legjobb példa talán a tükör előtt pózoló tinédzser lány, aki a képen kimerevített szexuális tárgyként tekint önmagára. A tükör előtt pózoló test-kép virulens módon terjeszti a közösségi médiában a végtelenen áthúzott férfitekintetet. Gail Dines szociológus szavaival élve a selfie megerősíti annak ideáját, hogy csakis a szexuálisan vonzó nő látható egyedüliként.

Vágybeteljesítő pózba merevedő selfie-k, vicces selfie-k, űr selfie-k, állatos selfie-k, katt, katt és katt. Nem narcizmus, hanem Baudrillard-ral élve, az eszeveszett önhivatkozás effektusai. Mivel a selfie feltölthető, megosztható, szerkeszthető, reprodukálható, és csak az előnyös pózt tűri, mindig előrébb jár saját testképünknél. A selfie a médiakultúrában élő ember dilemmája. Nap mint nap ipari kamerák, mobiltelefonok, szatellitek kereszttüzében vagyunk, mindent látunk csak paradox módon magunkat nem. E/1 arra vágyik, hogy végre E/3-ban lássa önmagát. A mobiltelefonok elülső kamerája ezt a dilemmát igyekszik feloldani, végső soron a tükröt szimbolizálja. Azt a tükröt, amely megmondja nekem, ki a legszebb a vidéken, sőt bele is égeti ezt a meghitt a pillanatot a digitális örökkévalóságba. Ez a tükör mindig hazudik. De nem a tükör hibája ez. A tükör csak egy adott perspektívából tud megmutatni minket, ahogy a kamera is. Nem a valóság megjelenítésének eszközei, hanem az eltorzításé. Torz az a naivitás, amelyik a tökéletes tárgyi objektumot kéri számon a tükörtől, a kamerától: végül is egy hazugságot, amit ezek a technikák meg is adnak. A digitális adattárolás révén egy kattintással, kézmozdulattal kitörölhetők önmagunk rossz, nemkívánatos képei. Kitörölhető a rossz test. Helyette csak a szép és előnyös test marad meg. De azok valóban önmagunk vagyunk? Az E/3 uralma akkor jön el, ha az E/1-et, mint egy nemkívánatos fotót kitörli az archívumból. A rossz test eltűnik, helyette csupán szép, előnyös, vicces testeket fogunk látni, amilyenek mi is szeretnénk lenni. A selfie nem más, mint a platóni árnyék a barlang falán. Ehhez az árnyékhoz nem tartozik semmi, ez az árnyék önmagában függ a falon. A tökéletes selfie akkor készül el, amikor fizikailag eltűntet egy testet és a hozzá tartozó személyiséget a valóságból. Ehhez már nagyon közel vagyunk.

Források:
http://en.wikipedia.org/wiki/Selfie
Jean Baudrillard: Amerika

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: